Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Kuidas taltsutada tiigrit ehk anna amügdalale puhkust

Tervise Arengu Instituudi kuni 8-aastaste laste vanemaid rahunemispausile kutsuv kampaania pakub erinevaid tehnikaid, mis viiksid osaliste mõtted konflikti asemel uutele radadele. Mis on selle neurobioloogiline tagamaa, kuidas mõtete mujale viimine ajus toimib?

Rajad sõna otseses mõttes

Teised rajad pole mitte kõnekujund, vaid sõna otseses mõttes: kuidas ajus närvirakud on ühendatud ja kui palju neid kasutatakse. Amügdalaks ehk mandeltuumaks nimetakse väikest mandlikujulist piirkonda ajus, mis on paljude emotsioonide allikas. Nii heade kui halbade. Blogi päises fotol on näiteks toodud amügdalast kujutis, mis tehtud funktsionaalse magnetresonantsi meetodiga . Amügdala üks osa saab meeltelt välismaailmast sõnumeid ja on valmis reageerima ohumärkidele. Tal on võimalus neid saada otse, ilma kaalutleva ajupiirkonna – eesajukoore ehk korteksi – osavõtuta.

Ajus on kiirreageerimise süsteem, mis on varmas andma tegutsemissignaale veel enne, kui olukorda on jõudnud analüüsida ajukoore erinevad osad. See on evolutsiooniliselt oluline kohastumine, tarvilik nii savannis kui palliplatsil. Amügdala saab olla kiirreageerija, sest selles on omakorda keskseks tuumakeseks nimetatud neuronite võrgustik, millel on lähedased sidemed „võitle või põgene“  osaga närvisüsteemis. Võitle või põgene reaktsioonis paisatakse silmapilguga vereringesse adrenaliini ja kortisooli, veresuhkru tase tõseb, hingamine kiireneb, peopesad muutuvad higiseks, lihased tõmbuvad pingule. Tuleb tuttav ette?

Tahad rahu, valmistu tüliks

Rahunemispausi soovitatakse harjutada headel aegadel, stressivabal ajal, kui veel erimeelsust pole ja aju on aldis õppima. Peale stressipuhangut lagundatakse adrenaliin paari minutiga, kuid kortisooli poolestusaeg kehas on tund-poolteist. Keha keemilise kokteili igapäevakoostissesse kuuluva kortisooli pikemaajalised kõrgendatud kogused teevadki temast stressihormooni.

Stressis olles on palju keerulisem hakata õppima uusi asju. Õppimine tähendab aju korralduse vaatenurgast, millised neuronid milliste teiste närvirakkudega on ühendatud. Närvirakud, mis töötavad koos, ühenduvad kokku. Ingliskeeli kõlab see loosunglikult: "Neurons that fire together, wire together.” Ühendumisi on võimalik muuta aga läbi kasutamissageduse, toites häid harjumusi rahulikel aegadel ja näljutades aju konfliktimustrit pahanduspäevadel. Mida ei kasutata, see peab kaduma, on neuronite ökonoomsuse põhimõte ("use it or lose it"). TAI rahunemispausi leht annab heade radade sisse tallamiseks erinevaid näpunäiteid. Alates vihatantsust kuni seebimullide puhumiseni, mille seast siis rahuaegadel katsetades leida endale sobivaim. 

Rahunemispausi idee on sügavam ja seda võib laiendada ka paarisuhtele. Inimühiskonnad harjutavad samuti hirmude ja tülidega hakkamasaamist. Näiteks võivad olla olümpiamängud, dia-de-los-muertos pidustused, helloween ja saabuvad mardi- ja kadrisandid. Andkem siis oma amügdalatele puhkust.

Oma neurobioloogia loenguid meenutas ja rahunemispausist kirjutas Neeme Raidvere sotsiaalministeeriumi kommunikatsiooniosakonnast.