Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Toitumine ja liikumine

Tasakaalustamata toitumine ja vähene liikumine on peamised riskitegurid ülemäärase kehakaalu tekkes ning teatud mittenakkushaigustesse haigestumisel, näiteks südame- ja veresoonkonna haigused, teatud tüüpi vähkkasvajad ja II tüüpi diabeet.

Inimese organism peab toidust saama elutegevuseks piisava koguse energiat ning vajalikud toitained. Selleks tasub järgida tasakaalustatud toitumise põhimõtteid, mille kohta leiad soovitused siit.

Regulaarne liikumine aitab ennetada haigusi, vähendada ülemäärast kehakaalu ja on oluline normaalseks kasvuks ning südame-veresoonkonna, tugi-liikumisaparaadi, painduvuse, motoorsete oskuste ja koordinatsiooni igakülgseks arenguks. Kehaline aktiivsus omab läbi elukaare positiivset mõju ka vaimsele tervisele ning elukvaliteedile.

Igasugune kehaline aktiivsus on parem kui mitte midagi ning mida rohkem liikumist, seda parem. Tervise ja heaolu edendamiseks soovitab Maailma Terviseorganisatsioon (WHO) täiskasvanutele vähemalt 150–300 minutit mõõduka intensiivsusega aeroobset tegevust nädalas ning lastele ja noortele keskmiselt 60 minutit vähemalt mõõduka intensiivsusega aeroobset tegevust päevas. Täpsemad liikumisoovitused, sh vanemaealisele, lastele, rasedatele, äsja sünnitanud naistele, krooniliste haigustega või puuetega inimestele on leitavad

 


Toitumise tasakaalustatumaks muutmiseks ja regulaarse liikumisharrastusega tegelemise suurendamiseks rahvastiku tasandil on alustatud Sotsiaalministeeriumi juhtimisel toitumise ja liikumise rohelise raamatu välja töötamist. Roheline raamat  on plaanis Vabariigi Valitsusse heakskiitmisele saata 2022. aasta sügisel. Toitumise ja liikumise rohelise raamatu eesmärk on valdkondadevahelise koostöö tulemusel kokku leppida tegevused, mis aitavad:

  • edendada tasakaalustatud toitumist ning piisavat ja regulaarset liikumist kogu elukaare vältel;
  • vähendada tasakaalustamata toitumisest, vähesest liikumisest ja ülemäärasest kehakaalust tingitud terviseprobleeme;
  • vähendada haigestumist mittenakkushaigustesse ning pikendada seeläbi tervena elatud eluiga.

Viimati uuendatud 23.04.2024